Friday, August 6, 2010

Nasi Goreng Pedas

Fuh!! Memang pedas betui nasik nie....Tu pun bubuh cilinya sikit jer...Tapi, masih rasa pedas jugak..Ingat cili tu jenis yang memang pedas kut..Dah nama pun nasi goreng pedas...Mestilah rasanya pun pedas..Kalau tak pedas, bukan nasi goreng pedas namanya ...ye tak??Resepi nie Yana ambik dari dapur K.Ummi yang selalu berasap tu..Nak try buat nasi goreng style dia pulak...K.Ummi memang suka yang pedas-pedas....Lain kali kalau Yana nak buat lagi, kena kurangkan sikit kepedasannya tu...kesian pulak kat anak-anak...Minum bergelas-gelas...huhuhu....Apa-apa pun..terima kasih akak atas resepi nasi goreng nie...Rasanya pun ok..cuma pedas jer...Pada sesiapa yang suka makan yang pedas-pedas tu, menu nie memang sesuailah rasanya...

Yana nak publish resepi akak kat sini yer....TQ...

NASI GORENG PEDAS

Bahan:-

· 4 mangkuk sedang nasi putih

· 1/2 cawan ikan bilis halus - goreng garing

· 2 sudu besar cili kisar

· 5 ulas bawang putih - cincang

· 1 labu bawang besar - dadu

· 6 urat kacang panjang - potong kecil2

· 1 kuntum bunga kantan - hiris halus

· 1/4 biji kobis - hiris halus2

· 2 biji cili hijau - hiris serong

· 2 biji telor - goreng hancur2 kan

· 1 biji cili merah - racik halus

· 2 sudu kecil serbuk kari

· 1 sudu besar campuran rempah masala

· 2 sudu makan sos ikan

· garam

Cara Memasak:-

Panaskan minyak dan tumis bawang besar dan bawang putih hingga kekuningan. Masukkan cili kisar, rempah masala dan rempah kari, kacau sebentar. Masukkan sos ikan, kacang panjang, bunga kantan dan kobis. Kacau rata. Masukkan garam dan nasi. Gaul rata, masukkan cili hijau. Goreng lagi nasi hingga benar2 masak. Akhir sekali masukkan ikan bilis goreng dan telor tadi dan kacau balik rata-rata. Angkat.



No comments:

Post a Comment