Monday, August 23, 2010

Ikan Bakar Portugis Ala Chef Wan

Satu lagi resepi daripada buku masakan chef wan Yana cuba masak..Memang sedap semua resepi dalam bukunya tu..Jadi Yana nak kongsikan resepi ikan bakar portugis nie..Dalam buku tu guna ikan bawal..Tapi, Yana tukar guna ikan mabong..mabong ker mamong?? Apa-apa jelah..asalkan ikan...Rasanya tetap sedap jugak..Yana tengok banyak jugak resepi ikan bakar portugis dari blogger lain....Jadi, terpulanglah pada citarasa masing-masing nak cuba yang mana satu..Kalau dah cuba baru tau..sesuai dengan selera kita ke tak. Lepas lumurkan sambal kat ikan, Yana perap kejap dalam 15 minit..biar kuahnya tu meresap sikit.pastu baru bakar..Ingat kalau guna ikan siakap lagi sedap!! Nanti nak try guna ikan siakap pulak..hehehe..

Resepinya mudah dan ringkas jer..Tapi, secukup rasa..Chef kan...mestilah semuanya cukup..Dah nak dekat berbuka baru bakar..sedap makan panas-panas..Kalau sesiapa yang nak mencuba, cubaan itu amatlah dialu-alukan...Sedap nie...Belum cuba belum tau!! Dah cuba nak buat lagi...

IKAN BAKAR PORTUGIS
Sumber : Chef Wan

Bahan-bahannya:-

60ml minyak masak
1/2 biji limau nipis, diambil jusnya
1/2 sudu besar kicap pekat
Garam dan gula secukup rasa
1 ekor ikan bawal (600gm) - ikan apa2 pun bolehlah...
1 helai daun pisang

Dikisar Halus:-

4 tangkai cili merah
4 biji buah keras
8 ulas bawang merah
1 batang serai - dihiris halus
1/2 sudu teh belacan
1 sudu besar serbuk cili
2 helai daun limau purut

Cara membuatnya:-
  1. Layurkan daun pisang diatas api kecil hingga lembut. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak masak di dalam kuali dan tumiskan bahan kisar di atas api kecil sehingga wangi. Tambah jus limau nipis, kicap, garam dan gula secukup rasa.
  3. Lumurkan seluruh bahagian ikan dengan sambal yang dimasak dan bungkus ikan dengan daun pisang.
  4. Bakar di dalam ketuhar yang sudah dipanaskan pada suhu 180c selama 20 minit atau panggang di atas bara api..sehingga ikan masak..

"Selamat Mencuba"



2 comments:

  1. cubalah izah..pada Yana sedap ikan bakar nie...Izah cuba baru tau mcm mana rasanya:)

    ReplyDelete