Thursday, June 17, 2010

Kek Coklat Tanpa Telur

Anak-anak teringin nak makan kek coklat...macam mana ek! Telur ada sebijik jer....Last-last teringat pulak resepi Dayang..Dia buat kek coklat tak payah guna telur pun....terus ambil resepi tu..malam tu jugak Yana terus buat...Nasib baik simple jer..Tak payah susah-susah nak kuarkan mixer..pas tu nak membasuhnya balik...Dah malam-malam cam nie cari yang mudah jer..mudah dan cepat...Pas tu tak bising..tak ganggu orang kat sebelah umah..Nanti orang kata terlampau rajin sangat lak buat kek...sampai tengah-tengah malam pun nak mengadun lagi....Biar depa ambik bau jer tak pe...hehehe...Cuka pun baru beli..nasib baik sume bahan-bahan ader..on jer lah..Cuma kopi jer jarang-jarang muncul dalam umah nie, nescafe ada..sebab Yana nie peminat setia nescafe..Yana bancuh 2 sudu kecil nescafe ngan air panas...Ingat nak letak topping kat atasnya. Tapi, macam malas pulak...makan jerlah macam nie pun dah ok...Kalau bubuh topping rasanya lagi sedap...Lain kali kalau nak buat kena 2 adunan..pas tu letak topping..mesti best!Oklah, tima kasih bebanyaklah Dayang atas resepi nie..Kalau diizinkan Yana nak mintak Copy & paste resepi Dayang nie yer.....Untuk di kongsi bersama...

Kek Coklat Tanpa Telur

Bahan-bahan : loyang kecil

· 1 cawan tepung gandum*

· 1/3 cawan serbuk koko hitam* (serbuk koko lain pun boleh)

· 1 sk serbuk penaik*

· 1/2 sk soda bikarbonat*

· 1/4 sk garam

· 3/4 cawan gula pasir / gula halus (dikisar halus seperti gula icing)

· 1/3 cawan minyak masak sayuran / minyak jagung

· 3/4 cawan air kopi panas (Yana ganti Nescafe)

· 1/3 cawan susu segar

· 1 sk esen vanilla

· 1 sk cuka / jus lemon (DJ prefer guna cuka)


Cara-cara :

1. Sediakan loyang kek. Griskan dgn mentega dan taburkan sedikit tepung. Panaskan oven pada suhu 170-180 C.

2. Di dalam mangkuk adunan, ayakkan bahan-bahan bertanda *. Masukkan gula dan kacau rata-rata.

3. Masukkan bahan-bahan selebihnya (kecuali cuka) dan barulah dikacau sebati dengan menggunakan senduk kayu / spatula. Kacau mengikut arah pusingan jam. (pastikan air kopi btl2 panas)

4. Tapiskan adunan.

5. Masukkan cuka dan terus kacau serta merta selama 20 saat.

6. Tuangkan cepat2 adunan ke dalam loyang dan bakarlah selama 30-40 minit atau sehingga masak. (suhu bergantung pada jenis oven masing2).

7. Setelah masak, sejukkan kek semalaman sebelum dipotong. Nak hiaskan dengan ganache pun ok.

*** Gunakanlah cawan dan sudu metrik utk menyukat bahan-bahan.
*** Fungsi cuka antaranya adalah utk membantu kek naik cantik dan tidak melimpah keluar dari loyang semasa dibakar.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment