Thursday, June 17, 2010

Homemade Pizza Gebu

Sepotong pizza sedia untuk dimakan.....

Ada macam Domino pizza tak? Tak pun macam Pizza Hut? Hehehe...


Mabelos!!!! Sedap!! Dan Gebu lagi...nampaknyer kena masuk bakul angkat sendiri ler.....Hahaha....

Atas permintaan anak-anak...Yang sulung tu nak makan pizza buatan mamanyer....Yana buat untuk makan tengahari...Rasa macam tak cukup jer....Tapi, bila dah makan, sepotong jer rasa dah kenyang.Sos keju tu Yana buat sendiri...Tak tabur keju mozerrella pun..Yana masak dulu sos keju nie...Yana cuma tambah bread softener sikit. Tak tambah pun ok gak..saje jer tangan nie gatai-gatai nak bubuh...Yana salin dari resepi sapa tah..sos keju nie.Mintak halal yer empunya resepi...Yana dah lupa dari sapa..Dah lama terperap dalam buku masakan nie....Cubalah buat...sedap gak yer...hehehe...Time masak bau harum jer.....Terima kasih kat Cik Mat atas resepi pizza yang sedap nie....K.Ummie jugak...Yana ambik resepi cara nak buat sos pizza dari dapur akak.Nak copy resepi yer Mat & akak...TQ....

PIZZA GEBU

Bahan-bahan

· 300 g tepung gandum

· 6 g instat yeast

· 20 g mentega

· 10 g gula halus

· 1 camca teh bread improver (optional)

· 1/4 camca teh garam

· 1 1/2 camca besar madu

· 170 ml air

· Sedikit tepung untuk ditabur

Cara-cara

1. UNTUK DOH PIZZA :- Satukan semua bahan untuk doh dalam satu bekas, kecuali mentega dan tepung untuk ditabur, gaul rata hingga bersatu. Tambah mentega dan terus meggaul hingga menjadi doh yang kenyal, jika melekit, tambah sedikit tepung. Kemudian bulat2kan dan biar 45 minit hingga naik sekali ganda. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan untuk dok kecuali tepung untuk ditabur, ke dalam bread maker, pilih setting untuk doh dan tekan "ON", buat hingga siap.

2. UNTUK PIZZA GEBU :- Panaskan oven pada suhu 190C, sediakan 2 dulang pizza berukuran 9 inci, sapu dengan sedikit mentega. Ketepikan. Keluarkan doh, bahagikan doh tadi kepada 2 bahagian sama besar. Ambil satu, tabur sedikit tepung dan canai bulat. Alihkan ke dalam dulang pizza, tekan2 dengan hujung jari hingga memenuhi dulang tadi dan biarkan kelilingnya sedikit tebal (macam dalam gambar no 1). Ratakan sebahagian sos pizza tadi dan susun bahan untuk pizza atasnya (buat 2 bahagian) dan diakhiri dengan keju mozzarella. Bakar 20 - 25 minit hingga keju mencair dan roti kelihatan kuning keemasan. Keluarkan dari oven dan hidangkan segera bersama sos kegemaran. Buat kaedah sama juga untuk yang selebihnya.

Sos Pizza

Bahan:- (untuk 2 keping pizza sederhana besar)
1/2 labu bawang besar - cincang lumat
3 ulas bawang putih - cincang
1 tin tomato cincang
6 oz sos tomato
2 oz sos cili
6 oz tomato paste/tomato puree
garam
1 sudu teh oregano
1 sudu teh serbuk lada hitam
2 sudu besar minyak masak

Cara Membuat:-
Panaskan minyak dalam kuali. Tumis segala bawang besar dan bawang putih hingga naik bau. Masukkan semua jenis tomato, serbuk oregano, garam dan lada hitam. Gaul rata. (Boleh tambah air jika terlalu kering). Masak biar pekat sikit, tutup api. Sejukkan sebelum dioles ke atas pizza.

Sos Keju

11/2 cawan susu segar
1 sudu besar mentega
1 sudu besar tepung gandum*
1 sudu besar tepung jagung* (* dibancuh dgn sedikit air)
125 gm cream cheese/ keju parut
Sedikit lada sulah
Sedikit garam

Cara membuatnya:-
  1. Cairkan mentega di dalam periuk.
  2. Kemudian, masukkan susu cair dan krim keju / keju parut. Kacau hingga keju hancur.
  3. Masukkan bancuhan tepung, lada sulah dan garam. Kacau hingga pekat.
  4. Tuangkan diatas pizza.
Mesti cuba tau!! Tak rugi punyer..Kenyang ada...


No comments:

Post a Comment