Friday, July 9, 2010

Sup Ayam Hadnyai

Salam Jumaat..penghulu segala hari...Arie nie masak simple jer.....Ceduk sup nie dalam dapur Mat..Lepas tu wat telur dadar...Tu pun dah mengenyangkan...hehehe....Ngapelah hari nie rasa ngantuk sangat..nak kata tido lewat, malam tadi tido awai gak....dah ler cuaca cam ginie..memang sedap kalau dapat tido....Oklah...thanks Mat atas resepi dari Hadnyai nie....tak payah susah-susah nak gi ke sana...kat sini pun ader....Hirup kuahnya pon sedap....Sluuuuuurp!!!!! Aaaah........Asalnya dari K.Nor...Mat ambik dari K.Ummie yang dok kat Kuantan tuh.....Tingkayu pada kalian sume yer......Mintak permisi nak copy resepi ek!

BAHAN - BAHANNYA :-)
800 g ayam, dipotong sederhana besar
5 batang serai, dititik
7 cm lengkuas, diketuk
2 batang saleri, dikerat2
2 biji tomato, belah 4 setiap satu (resipi asal tak letak)
5 - 6 cawan air (atau secukupnya)
Garam dan gula secukup rasa
2 kuntum bunga lawang#
5 biji buah pelaga#
3 kuntum bunga cengkih#
1 batang kayu manis#(#rempah tumis)
5 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
3-4 biji cili padi*
4 cm halia*
1 camca teh lada hitam(resipi asal tak letak)*
2 camca besar ketumbar*
1 camca teh jintan kasar*
1 camca teh jintan halus*(*dikisar halus)
Hirisan daun sup/daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dibuang kulit, cuci bersih dan toskan. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis rempah tumis, serai, lengkuas dan bahan kisar halus hingga harum. Masukkan ayam tadi dan gaul rata. Masak hingga ayam kecut kurang lebih 5 minit.
  2. Tuang air dan masukkan saleri. Gaul rata dan renih hingga ayam masak. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula sebagai pemangkin. Akhir sekali masukkan tomato dan masak 1 - 2 minit lagi.
  3. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun sup/daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan. Sedap juga dihirup begitu saja......

No comments:

Post a Comment