Wednesday, September 1, 2010

Kek Lapis Pandan Choco-Berry

Taraaa.......Nielah hasilnya setelah sekian lama bertapa...Kek lapis yang ku idamkan telah menjelma di depan mata....Tak sia-sia usaha ku selama ini....Kek lapis nie memang enak rasanya.....Sedap sesangat......Terlebih dahulu, Yana nak ucapkan terima kasih bebanyak pada kak Ima atas resepi kek lapisnya yang sedap nie...Tapi ini baru permulaan....tak berapa menarik lapisan tuh!! Tak macam kek lapis K.Ima yang begitu tersusun lapisannya itu....Maklumlah..baru belajar...dan baru berjinak-jinak nak buat kek lapis...Bertapa gembiranya hati nie bila dapat buat dan merasa sendiri kek lapis dari airtangan sendiri....Dah bagi kat tester...diaorang kata pun sedap...hehehe.....Kembang semangkuk idungku ini....hehehe.....

Yana buat separuh adunan dulu...untuk percubaan....Nampaknya, lain kali kena buat adunan penuh...Rasa-rasanya, nanti nak buat kek lapis cheese pulak...macam mana pulak rasanya....Tunggu jelah...kemunculannyer.....bila?? Tak tau lagi....Kalau ada sumur di ladang, boleh kita menumpang mandi, kalau ada umur yang panjang kalau kita wat kek lapis lagi, kita masukkan N3nya nnti....hahaha....panjang betui penyudahnya....

Yana nak copy & paste jer resepi K.Ima tu kat sini ....TQVM...Mintak halal resepi tu yer..

Bahan-Bahan
500 gm mentega – k.ima guna 450 jer
150 gm gula
1 sudu besar ovellette
10 biji telur saiz besar
1 tin susu pekat manis( tin besar 505gm..K.Ima guna ¾ tin jer..)
260 gm tepung Hong Kong
100 gm horlicks
2 sudu besar serbuk koko (dibancuh dgn 2-3 sudu besar air panas)
1 sudu besar chocolate emulco
1 sudu teh pewarna cokelat
50 gm jem strawberry
1 sudu teh pewarna merah
50 gm sekaya
1/2 sudu teh pes pandan
1 sudu teh pewarna hijau


Cara:
1) Pukul mentega dgn gula hingga kembang dan putih. Masukkan telur sebiji-sebiji dan terus pukul.

2) Masukkan pula susu pekat manis lalu dipukul dgn speed perlahan.

3) Seterusnya, masukkan horlicks dan tepung lalu dipukul terus dgn kelajuan yg rendah sehingga menjadi adunan yg licin dan sebati.

4) Bahagikan adunan kepada 4 bahagian. Satu bahagian dibiar plain, satu dibubuh koko, choc emulco & pewarna cokelat, satu lagi dibubuh jem strawberry & pewarna merah dan yg akhir dibubuh sekaya, pes pandan & pewarna hijau.

5) Dengan menggunakan loyang 10" x 7" yg telah dialas kertas dan digris, mulalah proses membakar. Lapisan pertama -plain, kedua -cokelat, ketiga -merah dan yg akhir hijau. Ulangilah proses membakar ini sehingga selesai kesemua adunan. .



No comments:

Post a Comment