Friday, May 7, 2010

Homemade Ice-cream

Ice-cream buatan sendiri memang sedap! Puas hati....Tanpa bahan pengawet...yang pastinya 100% halal.Sebenarnya dah banyak kali Yana buat..cuma tak sempat nak snap gambar jer...Buat jer..mesti abis..tengok bekas ada dalam freeze..Ingatkan ada lagi, nak makan le...rupa-rupanya tinggal bekas jer..huhuhu....Buat kali nie, nasib baik sempat snap..dan sempat makan.Hari nie buat perisa strawberry...atas permintaan anak-anak...Bubuh sirap coklat kat atasnya...pastu tabur ngan coklat rice...memang teruja untuk makan...Lemak berkrim...di sukai ramai...Nak resepi?Meh tengok kat bawah nie.


Homemade Ice-cream

Bahan-bahannya:-

2 cawan susu segar(terpulanglah nak perisa apa, coklat/strawberry kalau nak wat perisa strawberry beli yg strawberry)
21/2 cawan krimer coffemate
1@ 2 susu besar gula ( tak bubuh pun tak pe, ikut suka, Yana tak bubuh pun)
sedikit emulco strawberry/coklat

Cara membuatnya:-
  • Masukkan semua bahan2 tu dalam blender. Blender sampai berbuih.
  • Lepas tu, tuangkan bahan2 tadi ke dalam tupperware plastik ais-krim dan tutup rapat2.
  • Simpan dalam freeze sehingga beku...
  • Dah beku, apa lagi..sedia untuk di makan....bubuh sirap coklat kat atasnya tu lagi sedap!

Sekali cuba, mesti nak buat lagi....hehehe...





2 comments:

  1. wah...dah berubah wajah nampak blog nie...semakin mengamcam, macam tuan dier...

    ReplyDelete