Thursday, May 6, 2010

Buttery Orange Cake

Baru-baru nie tukar citarasa pulak..kebiasaannya suka buat kek coklat..tapi, hari nie, tengok-tengok resepi , ada pulak resepi kek orange...so, naklah try buat..alhamdulillah....nasib baik menjadik...manalah tau..kut2 tak jadik pulak..al-maklumlah, baru first time buat...memang lembut, gebu dan rasa orangenya tu...yang buat tekak nie tertambat..hehehe....Lain kali kalau nak makan orange cake, tak payah le beli dah..buat jer..gerenti sedap punya.....Nie pun Yana ambil dari dapur Kak Ummie...Thank you Kak Ummie...atas resepi kek nie..Yana harap kak Ummie tak marah kalau Yana postkan resepi nie kat dalam blog Yana....


Yang nie dah siap tapau untuk bagi kat mak Yana yang dok kat depan umah tu..harap-harap sudilah kiranya rasa kek buatan tangan anakmu ini...hehehe....kalau sedap bagitau..kalau tak sedap pun bagitau jugak....Kalau nak resepinya...nie dia ada tulis kat bawah .

Buttery Orange Cake

Bahan-bahannya:-

250 gm mentega - biar pada suhu bilik
2 camca besar parutan buah oren
330 gm gula kastor
4 biji telur
225 gm tepung naik sendiri
75 gm tepung gandum (ummie tukar superfine, Yana pun)
180 ml orange juice

Cara Membuatnya:-

  1. Panaskan oven terlebih dahulu pada suhu 150c
  2. Griskan loyang kek dan taburkan sedikit tepung supaya senang untuk mengeluarkan kek nanti (boleh juga ikut cara masing2).
  3. Ayakkan kedua-dua tepung dan ketepikan.
  4. Dalam mangkuk besar, masukkan mentega,parutan oren dan gula.Pukul hingga kembang dan gebu.
  5. Masukkan telur satu persatu sambil dipukul.
  6. Kemudian, masukkan tepung berselang seli dengan jus oren sebanyak dua peringkat.
  7. Kaup balikkan adunan hingga sebati.
  8. Tuangkan adunan ke dalam tin kek dan bakar pada suhu 150-160c selama 1 jam 10 minit atau hingga kek masak ( bergantung pada oven masing2).
  9. Setelah masak, tutup suis oven dan biarkan kek di dalam oven selama lebih kurang 10 minit baru dikeluarkan dan biarkan betul2 sejuk baru dipotong.



No comments:

Post a Comment