Friday, May 28, 2010

Apam Ambon

Nama apam nie nampak macam pelik sikit..Mungkin first time Yana dengar..Orang lain tak tau lah panggil apam nie apa..tengok rupa pun dah cantik..rasanya pun sedap..Yana buat untuk sarapan pagi..Malamnya Yana dah kukus..esok tinggal makan jer...Nie pun salah satu resepi dari dapur k.ummie yang Yana ambil..Mintak izin lagi yer nak siarkan resepi nie dalam blog Yana...TQ k.ummie....banyak dah resepi k.ummie yg Yana dah buat..sumenya sedap2 belaka...hehehe....

Bahan-bahan:- (loyang bulat 8 in)

· 4 biji telur

· 100 gram tepung halus

· 2 sudu teh baking powder

· 110 gram gula halus

· 2 sudu the ovalette

· 40 ml susu segar (yana guna susu cair)

· 40 ml minyak masak/minyak jagung

· 2 sudu teh esen ros

· sedikit pewarna merah

Cara-cara:-

1. Panaskan pengukus.

2. Pukul telur, gula halus dan ovalette . Pastikan ia kembang dan gebu.

3. Kemudian masukkan tepung halus yang telah diayak bersama baking powder. Teruskan memukul.

4. Masukkan minyak masak dan susu segar. Kacau sehingga sebati.

5. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Satu bahagian warna asal dan satu bahagian lagi warnakan dengan pewarna merah.

6. Sapukan loyang dengan sedikit minyak.

7. Tuangkan adunan putih, diikuti adunan merah secara berselang seli. Buat hingga adunan habis.

8. Alas penutup kukusan dengan kain nipis.

9. Kemudian kukus selama 30 minit atau sehingga adunan masak iaitu tak melekat pada lidi.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment