Saturday, October 2, 2010

Kek Marble 3 Rasa

Salam semua...Hari nie dah Sabtu yer...Tengahari nie lelek sikit..sebab nanti kat taman nie ada jamuan rayer....tu yang sempat buat kek nie...Sebenarnya, kek nie Yana buat untuk makan-makan jamuan tu..Alah..untuk cuci-cuci mulut jer...hehehe....Hari nie terajin pulak nak mengekek......Ada jugak kakak2 & adik2 Yana yang dah mencuba buat kek marble 3 rasa nie...Sedap tak??? Sedap kan!! Biasalah...kalau resepi dari Mat, semuanya sedap2....Kalau yang belum mencuba tu...cubalah sekarang...mesti ia tak menghampakan....Rasanya pun sedap..gebu...jer..Macam Mat...Diam-diam jer tau jangan bising2.....nanti Mat marah.....Selain kek nie, Yana ada buat cipon gak...takut tak cukup....Yana potong kecik2 jer..style orang kedekut...hahaha....sedia maklum ler...tetamu ramai....

TQ Mat atas resepi kek marble nie.....mintak ijin nak copy resepi tu kat sini yer.....TQ again....


BAHAN-BAHANNYA :-)
300 g mentega (guna unsalted butter lagi sedap)
280 g tepung gandum*
1 camca besar susu tepung*
1 camca teh baking powder*(*digaul rata dan ayak)
5 biji telur gred A
1 camca besar ovallate
250 g gula halus
30 g gliserin*
20 ml air*(*disatukan)
1 camca teh strawberry emulco
1 camca besar "sunquick" perisa orange + 1/2 camca teh pewarna kuning
2 camca besar serbuk koko + 1 camca teh nescafe + 5 camca besar air panas, gaul sebati.

Cara membuatnya :-)
  1. Bahagi adunan kek kepada 3 bahagian, satu bahagian gaul dengan strawberry emulco, satu dengan bancuhan coklat dan satu lagi dengan sunquick. Gaul rata semua adunan tadi.
  2. Lenser tin bulat berukuran 9 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak. Tuang setiap adunan yang dibancuh dengan rasa2 yang berlainan secara bertindih2 sebanyak 2 camca besar setiap perisa. Buat hingga siap dan hentak tin 2 - 3 kali.
  3. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 55 - 60 minit atau hingga masak, bergantung pada oven masing. Uji kek dengan mencucuk bahagian tengahnya menggunakan lidi sate atau pisau, jika keluar bersih, tanda kek telah masak. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan sebelum dihidangkan...
CATATAN MAT GEBU :- Kalau tak de gliserin, abaikan gliserin dan air, ganti dengan 50 ml susu cair atau whipping cream. Pasal perisa dan pewarna untuk marble tu boleh ikut citarasa masing2. Oven perlu dipanaskan 10 minit sebelum membakar kek.

No comments:

Post a Comment