Saturday, March 10, 2012

Kuih Serimuka Pandan.....


Assalammualaikum...& selamat bercuti kpd yg bercuti...sedaaapppppnyer kuih serimuka nie....semua org suka..terima kasih pd penyumbang resepi kuih yg sedap bangat nie....kalo tak silap, resepi nie Yana ambik dari K.Yatie yg mmg handal dlm membuat pelbagai jenis kuih talam ...TQVM atas resepi nie...nak mintak izin nak sharekan resepi kuih akak tu kat sini....mintak halal yer...kuih nie Yana dah pun  buat untuk jualan....tiap2 hari buat kuih nie..Alhamdulillah....mmg habis....hehehe...rugi kalo tak mencuba....resepinya..tgk kat bawah nie yer...


 

KUIH SERIMUKA PANDAN


Lapisan Bawah:

·                     2 cawan pulut
·                     2 1/2 cawan santan cair ( saya guna 1 1/2 cwn je..)
·                     sedikit garam
Cara
1.                   Basuhkan pulut dan rendamkan beberapa jam sebelum dimasak.
2.            Masukkan semua bahan dalam loyang dan kukuskan sehingga masak.
3.            Lapikkan pelastik dalam loyang bulat atau 4 segi berukuran 8 inic.
4.            Tekankan pulut yang telah masak tadi supaya mampat dan cantik.
5.            Kukuskan semula dan tuangkan adunan bahagian atas.
Lapisan Atas:
·                     2 cawan santan pekat
·                     1 cawan jus pandan + warna hijau
·                     3/4 cawan gula
·                     3/4 cawan tepung gandum
·                     1/4 cawan tepung kastad
·                     1 biji telur
·                     1 sudu kecil garam
Cara-Cara
1.                   Masukkan semua bahan dalam mngkuk dan kacau rata. Tapiskan.
2.            Tuangkan perlahan-lahan atas pulut dalam loyang tadi.
3.            Kukuskan lebih kurang 30 minit.

**Utk adunan ni saya masak sebentar di atas api perlahan sehingga berwap sahaja dan tuangkan di atas lapisan pulut tadi. Kukus lagi selama 20 minit dngn api sederhana.
Sejukkan dahulu baru potong dengan pisau pelastik.
 

No comments:

Post a Comment