Wednesday, June 1, 2011

Kek Marble Susu

Assalammualaikum....Cedap kan kek marble susu nie???? Baru-baru nie Yana buat untuk bawak balik kampung....Semua kata sedap...kembang kincup idung nie dibuatnyer...hehehe....kengkawan pun dah siap mintak resepi.....Kalau tak cuba memang lugi loooo......Rasa lemak-lemak susu...Anak-anak cukup suka....Kali nie dah masuk 3 kali Yana buat kek nie...Nak buatnya pun taklah susah sangat....Kata orang semudah ABC jer....Sebelum tu nak ucap time kasih ler pada penyumbang resepi kek nie....Cik Ah Mat Gebu tu...Nama dia memang top kan!!! Kalau yang belum cuba lagi tu....cubalah buat....kat bawah nie Yana ada sertakan resepinya...TQ Mat atas resepi kek nie...Yana C & P jelah yer....

KEK MARBLE SUSU

Bahan-Bahannya :-)

250 g mentega (nak sedap guna mentega berkualiti tinggi)
230 g gula halus
2 camca teh ovallate
4 biji telur gred A
270 g tepung halus*
1 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
60 g susu pekat manis
2 camca besar serbuk koko
2 camca besar susu cair
1 camca teh coklat emulco

Cara membuatnya :-)

  1. Pukul mentega, ovallate dan gula halus hingga putih. Masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang dan gula hancur. Masukkan susu pekat dan gaul rata.
  2. Perlahankan speed dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata. Bahagi adunan kepada 2 bahagian yang sama banyak. Satu dibiarkan tanpa warna dan satu bahagian di campur dengan susu cair, serbuk koko dan coklat emulco. Gaul hingga sebati.
  3. Tuang secara berselang seli antara adunan tanpa warna dan adunan coklat dalam tin yang telah dilenser dengan mentega dan dasarnya dialas dengan kertas minyak. Kemudian buat beberapa pusingan dengan menggunakan chopstick.
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 30 - 35 minit. Sejukkan 5 minit sebelum dikeluarkan dari tin. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan dan hias ikut suka..

1 comment:

  1. Wah sedapnya resepi.. thanks for sharing... senang2 singgah la ke blog saya ;)

    http://www.zuwairiaiman.com

    ReplyDelete